diumenge, 6 d’octubre del 2013

Competència comunicativa

Aquesta setmana hem tractat el tema de les competències comunicatives, tema que va lligat amb el de llengua i llenguatge.

La competència comunicativa és sobrepassar el coneixement gramatical. Aprendre a parlar és una experiència social. Aquests concepte va ser introduït per Gumperz i Hymes l'any 1972, són dos sociolingüístes que van definir aquest concepte com "allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants". 
  • Eficaç és que assoleixes el teu objectiu, la teva finalitat. És a dir, ser competent vol dir ser eficaç, que arribes al teu fi.
El que fa la competència comunicativa és millorar l'ús de la llengua en situacions comunicatives. El grau de competència va associat a l'objectiu al qual tu decideixis arribar.

La nostra competència comunicativa també variarà segons els contextos culturalment significants, és a dir, que depenent del context en que ens trobem, si estem en un espai cultural o un altre serà totalment diferent. Per això, s'ha d'anar molt en compte alhora d'expressar-nos i voler-nos fer entendre. Per exemple, no podrem parlar de la mateixa manera aquí que a un altre lloc quan anem de viatge, ja que si no canviem de llenguatge no ens entendran, inclús, encara que parlem en el mateix idioma poden continuar sense entendre'ns, ja que potser l'accent no és el correcte.

A la competència comunicativa, existeixen 4 coneixements i habilitats, aquests són:
  • Competència lingüística i gramatical: És necessària i imprescindible per a poder comunicar-te, però no és l'única. Aquesta competència és la que s'ensenya a les escoles. Aquesta competència s'ocupa del nivell ortogràfic (fonema i so), el nivell morfològic (forma de les paraules), el nivell sintàctic i el nivell lèxic i semàntic (derivacions, etc) de cada llengua.
  • Competència sociolingüística: Aquesta competència fa referència a les regles socioculturals d'ús, és a dir, al registre de comunicació. Depenent de com se situen les persones, i també, segons en quin tipus de situació comunicativa et trobis, el teu propòsit serà diferent (persuadir, convèncer, enutjar, etc.), i això, et farà expressar-te d'una manera o d'una altra. M'agradaria remarcar que a les situacions comunicatives s'han de tenir presents les normes alhora de parlar.
  • Competència discursiva: Aquesta competència s'ocupa de la cohesió de la forma, que el text estigui ordenat, cohesionat, relacionat, etc., i la coherència del significat del text, que el text respongui l'objectiu i triar el tipus de text o discurs adient pel tipus d'objectiu que hagis de dur a terme amb les seves idees pertinents. 
    • El grau de cohesió es mesura segons els connectors i marcadors (signes de puntuació) que hi hagi al text.
  • Competència estratègica: Aquesta competència fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per: 
    • Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
    • Afavorir l'efectivitat de la comunicació.
Aquesta competència cadascú ha d'anar-la trobant segons quins siguin els seus punts forts, quan s'hagin trobat els punts forts de la persona, s'ha d'aprofundir-hi i desenvolupar-les per aconseguir l'objectiu que és una bona comunicació. Aquests punts forts podrien ser formular preguntes retòriques  per poder pensar que es dirà més endavant, jugar amb els canvis d'entonació, fer eficaços els discursos amb l'ús de les noves tecnologies, utilitzar l'humor, etc. Però el que hem d'evitar són els mots croça, per exemple emmmm, doncs, vale, d'acord, bueno, etc.

Us deixo un vídeo sobre la Núria Fusté Massana en el qual presenta el seu currículum mitjançant el que ella sap fer, que és cuinar. Aquest vídeo ens el van posar a classe després de parlar de la competència comunicativa, per donar-nos a saber que amb imaginació i creativitat es pot arribar molt lluny.

Crec que és molt útil haver tractat aquest tema a classe, ja que són competències que hauríem de tenir. Adonar-te de totes les petites coses que van formant el teu llenguatge i la teva comunicació fa que siguis conscient a l'hora de comunicar-te amb altres persones com has d'actuar.

Espero que us hagi servit d'ajuda.

Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada