dimecres, 13 de novembre del 2013

Ús educatiu de les presentacions

Hola de nou!

El tema del que tractarà aquesta entrada és sobre l'ús educatiu de les presentacions.

Sempre ens trobem davant al problema, que mai s'ha solucionat, de com utilitzar les TIC, sinó que li ha donat una nova forma i l'ha presentat des d'una òptica diferent. Aquest ha sigut un fet bastant habitual en la introducció de les TIC en l'educació.
Hi ha molts cops que les presentacions s'utilitzen de manera que l'emissor llegeix el que hi ha escrit a la pantalla, a més a més, això vol dir que les diapositives de la presentació tindran molta lletra.

Bàsicament, hi ha dos tipus de presentacions educatives, que es diferencien pel tipus de metodologia docent que s'utilitzi. Per una banda, tenim les presentacions que transmeten d'una manera ordenada i clara informació als alumnes. D'altra banda, tenim les presentacions per a motivar, interactuar, seduir, emocionar, mostrar, construir, etc. En aquest últim tipus de presentació no s'hi posa o molt poc de text. Ara us en presentaré els avantatges i inconvenients de cadascuna:

L'ús tradicional del PowerPoint, avantatges i inconvenients:

Els seus avantatges:
  • L'alumne sempre té en pantalla una guia del que s'està dient (termes claus, esquema,...)
  • Incorporació d'imatges il·lustratives
  • Creació d'esquemes de manera que es fa més intel·ligible la matèria
  • Inserció de tota mena d'elements multimèdia com ara el vídeo, imatge, so, animacions...
  • Més facilitat per aprendre apunts
  • Es pot utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el significat dels continguts.

El seus inconvenients:
  • Tot això està encaminat a establir un tips de discurs transmissiu i seqüencial entre l'orador i el públic, per això perpetua una metodologia molt concreta.
  • Moltes vegades hi ha massa informació a les diapositives (no es llegeix amb claredat)
  • L'orador llegeix la pantalla
  • els colors i les formes es col·loquen a la pantalla sense atenir-se a cap utilitat ni a cap ordre estètic.
  • Pot haver-hi un abús dels elements multimèdia
  • Si no hi ha un bon sistema de projecció, l'alula estarà a les fosques i això provocarà cansament als alumnes.
  • Idea generalitzada: si hi ha molts efectes d'animació i transmissió en la presentació, serà és interessant. En aquest cas correm el risc que el públic miri els efectes i no escolti el discurs.
  • Oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid
  • Establir a classe un doble discurs: l'orador va explicant i l'oient va llegint a un ritme diferent que el de l'orador.
L'ús creatiu del PowerPoint:
Trets que l'identifiquen com a modalitat innovadora:
  • Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal. Hi ha un abans i després per part de l'alumne i professor.
  • Presentacions que cerquen i provoquen la interacció (professor-alumne o entre alumnes)
  • Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l'expressió a classe i sobretot el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.
  • Presentacions que flexibilitzen el discurs de l'educador.
  • Presentacions que faciliten la creació i l'aprenentatge cooperatiu.
  • Presentacions que propicien l'estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
  • La no limitació de l'ús del programa PowerPointa les presentacions i pensar què es tracta d'una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
  • El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimita ni les constreny.
Ara que ja sabem com han de ser les presentacions educatives, passaré a explicar-vos els sis elements que consten els programes de creació de presentacions. N'hi han 6:
  1. Presentació: Conjunt de diapositives.
  2. Diapositives: Eix central dels programes de creació de presentacions.
  3. Objectes: Ho col·loquem a les diapositives lliurement i són textos, vídeos, imatges, ...
  4. Accions: Conjunt d'instruccions que executem quan fem un clic o passem el ratolí per sobre un objecte. Ex. Quan cliquem sobre un text, anem a una diapositiva concreta.
  5. Transicions: Efecte visual i/o sonor que s'extableix entre diapositives.
  6. Animacions: Efecte visual i/o sonor que s'extableix als objectes i que pot implicar un ordre d'entrada i sortida de dins de la diapositiva.
Si voleu més informació podeu treure-la d'aquesta web que és d'on he tret el contingut de l'entrada.

Espero que us hagi servit d'ajuda!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada